Чернівецько-Буковинська єпархія ПЦУ

АПОСТОЛЬСЬКІ ПОСТАНОВИ (через Климента, єпископа і громадянина Римського) Книга 1

30 Серпня 2019

Дорогі віряни, Христос і Апостоли залишили нам духовні скарби вічності. Наша єпархія до вашої побожної уваги пропонує цю святиню до роздумів. У цих книгах будуть деякі складні для розуміння тексти, але ми постараємося допомогти їх зрозуміти.

Книга 1

1. Апостоли і пресвітери всім, що ввірували в Господа Ісуса Христа з народів: благодать вам і мир від Вседержителя Бога, через Господа нашого Ісуса Христа, нехай примножиться в пізнанні Його.

Кафолична Церква є Боже насадження і обраний виноградник Його. Ті що увірували в незаблукане богочестя Його, знайшли через віру вічне Царство Його, прийнявши силу Його і причастя Святого Духа, озброєні через Ісуса і обнявши всім серцем страх Його, що приєднавшись окроплення дорогоцінною і невинною кров’ю Христовою, одержавши відвагу називати Вседержителя Бога Отцем, співнаслідники і співпричасники улюбленого Отрока Його,?– вислухайте, що тримаєтеся обітування Його по велінню Спасителя, священне вчення, згідне зі славними віщаннями Його.

Старайтеся, сини Божі, усе робити по слухняності Божій і у всьому будьте угодні Христу, Господу нашому; тому що, хто успіває в беззаконні і робить противне волі Божій, той зарахований буде від Бога як беззаконний язичник.

  1. 2. Утримуйтеся від усякого майнолюбства і несправедливості; тому що і у Законі написано: „не побажай жони ближнього твого, ні поля його, ні раба його, ні рабині його, ні вола його, ні осла його, ні всього, що в ближнього твого”, тому що всяке бажання цього?– від лукавого. Бо, хто забажав жони, або раба, або рабині ближнього, той уже перелюбник і злодій в думці; якщо він не розкаюється, то засуджений Господом нашим Ісусом Христом, через Котрого слава Богові у віки. Амінь. Бо в Євангелії, очолюючи, утверджуючи і доповнюючи десятослов’я Закону, Він говорить: „у Законі написано: „не перелюбствуй”, Я ж говорю вам (тобто в Законі Я через Мойсея говорив, а тепер особисто говорю вам): усякий, хто подивиться на жону ближнього бажанням її, уже вчинив перелюб з нею в серці своєму”. Ось той, хто побажав, визнаний перелюбником в думці! А хто побажав вола або осла, чи той не про то помишляє, щоб украсти і привласнити собі або вивести їх? Або, знову, хто побажав поля і залишився в такому намірі, чи не зле той поступає, коли, знищивши межу, примушує хазяїна віддати йому оте даром? Бо пророк говорить в одному місці: „Горе тим, що прикладають дім до дому і поле до поля приєднують, щоб у ближнього відняти що-небудь”, чому говорить: „хіба ви одні оселилися на землі? Тому, що почуто у вухах Господа Саваофа, це”; і в іншому місці: „проклятий, хто перекладає межі ближнього свого, і скаже весь народ: амінь”; чому Мойсей говорить: „не пересувай меж ближнього свого, котрі поклали батьки твої”. Тому-то і слідують на таких від Бога страхи, смерті, судилища, осудження. Але в людях, слухняних Богові,?– один закон Божий, простий, істинний, живий: „Що ти ненавидиш, щоб було тобі від іншого, ти іншому не твори”. Ти не бажаєш, щоб хто-небудь зле дивився на твою жону, щоб розтлити її? І ти не дивися на жону ближнього свого злопривично. Не бажаєш ти, щоб викрали твій одяг? І ти не викрадай одяги іншого. Не бажаєш, щоб тебе били, злословили, безчестили? І ти не заподіюй цього іншому.
  2. 3. Але тебе проклинає хто-небудь? Ти благословляй його; тому, що в книзі Чисел написано: „Хто благословляє тебе, благословенний, і хто проклинає тебе, проклятий”. Подібно і у Євангелії написано: „Благословляйте тих, що проклинають вас”. Коли вас ображають, ви не ображайте взаємно, але терпіть, бо Писання говорить: „Не кажи, що помщуся ворогові за то, що образив тебе, але потерпи, нехай відомститься за тебе Господь і наведе помсту на того, що образив тебе”. І, знову, у Євангелії говорить воно: „Любіть ворогів ваших, творіть добро тим, що ненавидять вас, і моліться за тих, що роблять вам напасть і гонять, і будете синами Отця вашого, Бога на небі, тому що сонце Своє піднімає на злих і добрих і посилає дощ на праведних і неправедних”. Будемо, улюблені, слухати цих заповідей, щоб через сповнення їх виявитися нам синами світла. Отже, зносіть, раби і сини Божі, один одного.
  3. 4. Чоловік хай буде до жони своєї ні пихатий, ні гордий, але милосердний, щедрий, бажає подобатися тільки своїй жоні і ласкати її шанобливо, намагаючись бути їй по душі, не наряджаючися для того, щоб уловити собою іншу яку-небудь. Бо якщо ти приневолений був нею, згрішив проти неї, то на тебе найде від Бога вічна смерть і ти жорстоко будеш покараний. А хоча б ти і не зробив мерзенності, але, відіпхнувши жону, відрікся від неї, то і отут ти згрішив, хоча і не зробив діла, а тільки нарядженням своїм уловив жону до бажання тебе, бо ти зробив те, що через це вона забажала прелюбствувати з тобою. Звичайно, ти не так винен, бо не ти спокусився тією, що уловилася тобою, бо не ти побажав її, і якщо не віддашся їй, то помилуваний будеш Господом Богом, що сказав: „Не перелюбствуй” і „не побажай”. Але якщо вона вразилася в думці і спокусилася тобою від того, що побачила тебе або зустрілася з тобою недоброчесно, то хоча ти, як благочестивий, відрікся від неї, утримався і не згрішив проти неї, але оскільки вона вразилася у серці так, що набула любові до тебе від того, що ти, благовидний юнак, прибраний,?– ти наче зробився винуватцем її спокуси, виявляєшся винним у її гріхопадінні і спадкоємцем горя. Тому молися Господу Богові, щоб не постигло тебе за це якесь зло. Бо ти повинен не людям подобатися на гріх, але триматися Бога, щоб жити праведно і упокоїтися вічно.

Краси, даної тобі від природи Богом, не прикрашай, але смиренномудро зменшуй її перед людьми. Так, волосся почіски своєї не відрощуй, але краще підрізуй і обстригай її, щоб тим, що ти часто зачісуєшся і бережеш голову свою не обстриженою або тим, що ти помазаний запашними мастилами, не захопив до себе тих жінок, які в такий спосіб уловляються або уловляють. І вишуканого одягу не вживай на звабу, і панталонів або сандалій на ноги свої не надягай зловишукано,  але носи тільки то, чого вимагають статечність і потреба. І золотого персня не надягай на пальці свої. Все це?– ознаки розпусного життя. Якщо займешся цим більше належного, то не поступиш справедливо. Тому що тобі, що віруєш, і людині Божій, недозволено відрощувати волосся на голові і збирати їх воєдино, тобто в косу, або завивати їх, або берегти їх необстриженими, так само як взбивати їх, або через гребінець і завивку робити їх кучерявими, або підфарбовувати їх. Це і Закон забороняє, говорячи у Повторенні закону: „Не створіть собі з волосся голови ні відрощування, ні завивки”. Не повинне також і на бороді псувати волосся і змінювати образ людини всупереч природі. „Не оголюйте, говорить Закон, борід ваших”. Тому що це Творець Бог зробив пригожим для жінок, а чоловікам визнав Він непристойним. Ти ж, що оголює бороду свою, щоб подобатися, як противник Закону, мерзенний будеш у Бога, що створив тебе по образу Своєму. Отже, якщо хочеш подобатися Богові, то втримуйся від усього, що ненавидить Він, і не роби нічого, що не подобається Йому.

  1. 5. Не будь вітряний, не броди, не блукай по вулицях, щоб безчасово спостерігати за живучими зле; але, займаючись свїм ремеслом і ділом, усіляко намагайся робити любе Богові, і, згадуючи слова Христові, безперестану повчайся; бо Писання говорить тобі: „У Законі Його повчайся день і ніч, ходячи в поле і сидячи в домі, лежачи і встаючи, щоб розуміти все”. Навіть, якщо ти і багатий, не маєш потреби в ремеслі до прохарчування, і тоді не будь бродягою і шльондрою, але або приходи до віруючих і однодумців і займайся з ними життєтворними бесідами, або ж, Якщо не так, то, сидячи в домі, прочитуй Закон, книги Царств, пророків, співай пісні Давидові, і з старанням проходь доповнення їх?– Євангелією.
  2. 6. Від усіх книг народів утримуйся. Бо на що тобі чужі відомості, або закони, або лжепророки, коли вони навіть відвертають слабких від віри? Чого не вистачає тобі в Законі Божому, щоб спрямовуватися тобі до тих байок народних? Коли хочеш проходити твори історичні??– Маєш книги Царств. Коли хочеш проходити твори софістичні і віршовані??– Маєш пророків, Іова, приточника, у яких знайдеш набагато більше розуму, ніж у якій би то не було віршованій софістиці, бо це?– сповішення Господа, Єдиного Премудрого Бога. Чи бажаєш ти творів ліричних??– Маєш псалми. Чи стародавностей бажаєш??– Маєш Буття. Чи творів про закони і заповіді бажаєш??– Маєш славний Закон Господа Бога. Отже, від усього чужого і диявольського втримуйся посильно. Але і коли Закон читаєш, утримуйся від того, що вкладено в нього, і якщо не від усього, то від деякого, що складає Повторення закону, а читай це тільки для історії, щоб тобі знати і славити Бога, що визволив тебе від таких і скількох уз.

Нехай же буде у тебе перед очами знання, що таке закон природний і що таке введене, складове Повторення закону, дане вилившим тельця в пустелі. Закон є то, що вирік Господь Бог перше, ніж народ єврейський упав в ідолопоклонство, тобто десятослов’я; а уз, котрі накладені на нього після того, як згрішив він, ти до себе не залучай. Тому що Спаситель наш прийшов не для іншого чого-небудь, але для того, щоб сповнити Закон і пророків, а ті узи Повторення закону, узи уведеного, або відмінити, або змінити: чому, призиваючи нас, сказав: „Прийдіть всі струджені і обтяжені, і Я упокою вас”. Отже, ти, читаючи Закон, згодний з Євангелієм і пророками, читай і книги Царств, щоб знати тобі, що всі царі, які були праведні, вирощені Богом, і що для них утримуються в Нього обітниці життя вічного, а царі, які поблудили від Бога, ті, по правосуддю Божому, незабаром загинули у відступництві своєму і втратили життя Його, наслідувавши замість упокоєння вічне покарання. Читаючи це, ти, зростаючи у вірі, приєднаєшся до Христа, Котрого ти тіло і член.

А коли проходиш по площі, бажаючи помитися, то користуйся чоловічою банею, щоб через показання тіла свого жінкам непристойно відкритим, або бачення видовища, непристойного чоловікам, чи ти не уловився, чи собою не вловив так легко уловлюємих жінок. Бережися цього, щоб не заплутати тобі душі своєї в сільцях.

  1. 7. Бо послухаємо, що говорить святе Слово в Премудрості: „Сину, зберігай мої слова, моєї ж заповіді приховай у себе. Назви премудрість сестрою твоєю, розум же близьким створи собі, нехай блюде тебе від жони чужинки лукавої, якщо почне обкладати тебе словами влесливими. Бо якщо в віконце з дому свого побачить кого-небудь на шляху припалого, з безумих дітей юнака недоумкуватого, проходячого по торговищу на дорогах до дому її і мовлячого в темний вечір: коли успокоєння буде нічне і похмуре? Жона ж зустріне його, погляд маючи прелюбний, котрий окриляє серця юнаків; збуджена ж вона і блудна, у домі ж не спочивають ноги її. Бо якийсь час зовні блукає, часом же на дорогах при всякому куті сидить. Потім, взявши, цілує його, безсоромітною ж лицем говорить до нього: жертва мирна в мене, сьогодні віддаю обітниці мої; тому я вийшла назустріч тобі; бажаючи лиця твого, знайшла тебе; простирадлами я покрила одр мій, килимами ж пристойними з Єгипту постелила шафраном я посипала ложе моє і дім мій корицею. Прийди і насолодимося любов’ю навіть до ранку, прийди і поваляємося в похоті та інше”, до чого додає: „і спокусила його довгою бесідою, мережами ж вуст залучила його; він же негайно пішов за нею, збожеволівши”; і знову говорить: „не слухай злої жони: бо мед капає з вуст жони блудниці, що на час насолоджує гортань твою; після ж гіркіше жовчі знайдеш, і наточеним більше меча двугострого”, і знову: „але відскоч і не сповільни, і не направляй ока свого до неї”; „бо багатьох уразивши, скинула, і безчисла тих, котрих вона вбила”. У противному ж випадку, говорить, „покаєшся при кінці твоєму, коли зносяться плоть тіла твого, і скажеш: навіщо я зненавидів наставляння, і від докорів праведних ухилилося серце моє? Не послухав я голосу того, що наставляв мене, і до того, що навчив мене, я не прихиляв вуха мого: потроху побував я у всякому злі”. Але щоб більше не поширювати нам свідчень,?– ви, мудрі, якщо які ми опустили, самі вибираючи зі священних Писань придатне для себе, утверджуйтеся, ухиляючись від усього нерозумного, щоб виявитися вам праведними у вічному житті в Бога.
  2. 8. Жона нехай кориться чоловікові своєму, бо чоловік є глава жони, а глава чоловіка, що ходить по шляху правди, є Христос, глава ж Христа?– Бог і Отець Його. Отже, після Вседержителя Бога нашого і Отця, Господа теперішнього і майбутнього віку і Творця всякого дихання і сили, і після улюбленого Сина Його, Господа нашого Ісуса Христа, через Котрого слава Богу,?– бійся, жоно, чоловіка свого і страшися його, намагайся подобатися йому одному і бути благоугодною йому служінням своїм, щоб і заради тебе влещений був чоловік Премудрістю, котра говорить через Соломона: „Жону доблесну хто знайде? Дорогоцінніша каменів вельмицінних така. Упевнене в ній серце чоловіка її: така прибутку не втратить. Бо робить чоловікові добре у все життя. Знайшовши вовну і льон, творить благопотрібне руками своїми; вона, як корабель купецький, що здалеку збирає йому багатство; і встає вночі, і роздає їжу в домі і роботу служницям; побачивши поле, купить, від плодів же рук своїх насаджує наживання. Підперезавши стегна свої, зміцнить м’язи свої, і відчуає, що робота її гарна, і не вгасає світильник її всю ніч. Лікті свої простирає на корисне, руки свої утверджує на веретені, і руки свої відкриває бідному, долоні ж простирає жебракові; не журиться про тих що перебувають у домі чоловік її, тому що всі в неї одягнені в пристойні одіяння, і одяг робить чоловікові своєму, з шовку і порфіри одіяння. Славиться у воротах чоловік її, коли сидить у зборах зі старцями землі. Покривала зробить і продає фінікійцям, опоясания ж хананеянам. Славою і благоліпністю одягнеться і звеселиться в кінці днів. Вуста свої відкриває мудро і уважно і чин заповідає язикові своєму. Тісні ж шляхи дому її: їжу ж ледачого не їсть. Вуста свої відкриває мудро і за законом, улаштування ж милостині порадами її; піднімуться діти її, і, збагатившись, похвалять її, і чоловік її похвалить її: „багато дочок здобували багатство, багато хто створив силу: ти ж превстигла і звеличилася над усіма. Помилкового догідництва і порожньої краси жіночої немає в тобі: бо жона благочестива благословенна; страх же Господній цю нехай хвалить. Дайте їй від плодів вуст її, і нехай хвалимий буде у воротах чоловік її”. І знову: „жона мужня?– вінець чоловікові своєму”. Вислухали ви, які похвали одержує від Господа Бога жона цнотлива, котра любить чоловіка.

Якщо хочеш, жоно, бути вірною і угодною Господу, то не наряджайся, щоб подобатися чужим чоловікам, і в носінні плетінь волосся чи одягів, чи підв’язок не наслідуй, проводячи розпусне життя, щоб залучати до себе тих, які уловляються цим. І хоча б ти робила мерзенності ці не для того, щоб грішити, але для того тільки, щоб наряджатися, то і у цьому випадку не уникнеш покарання згодом, якщо нахилиш кого-небудь захопитися до побажання, тебе і не остережешся, щоб або самій не впасти в гріх, або щоб інших не вкинути в спокусу. А якщо, віддавшись спокушеному тобою, згрішиш, то і особисто збеззаконуєш і у душі людини тієї будеш винна; потім, согрішивши з одним, як би забувшись, на один раз, невідчутно ухилишся знову до інших, як говорить божественне слово: „коли прийде нечестивий у глибину зол, не дбає: находить же на нього безчестя і ганьба”; бо така жінка, вразившись нарешті жорстоко, уловляє душі нецнотливих.

Послухаємо ж, як і таких жінок ганьбить божественне слово, говорячи: „я зненавидів більше смерті жону, котра є сільце і мережа серцю, кайдани ж?– руки її”; і в іншому місці: „яке кільце золоте в ніздрях свині, така краса жони зломудрої”; і знову: „краще жити в куті непокритому, ніж з жоною балакливою і сварливою”.

Не наслідуйте таких жінок ви, християнки. Але якщо ти бажаєш бути вірною чоловікові своєму, то намагайся подобатися йому одному. На вулицях покривай голову свою, бо через покривало ти не допустиш дивитися на себе занадто цікавим. Лиця, даного тобі Богом, не росписуй, тому що в тобі немає нічого такого, що потребувало б прикраси, тому що все, що тільки створив Бог, „дуже добре”, а безмірне прикрашування гарного безчестить дар Художника. Дорогу свою роби, дивлячись униз, з покритою головою, як пристойно жінкам

  1. 9. Уникай і непристойного миття в лазні з чоловіками, тому що багато пасток у лукавого. Жона віруюча не повинна митися в загальній для чоловіків і жінок лазні, бо якщо вона покриває лице, зі стидливості приховуючи вид свій від чужих чоловіків, то як вона ввійде в лазню з чоловіками гола? Але, тому що є лазня жіноча, то в ній нехай і миється вона благопристойно, з соромливістю і помірковано; а обмивання зайвого, багато, частого, також опівдні, а якщо можливо, то і щоденного, нехай не робить вона. Визначеним же часом для доброчасного обмивання нехай буде в тебе десята година: бо ти, як віруюча, усіляко і завжди повинна утікати багатоокої цікавості.
  2. 10. І сварливість свою до усіх, найбільше ж до чоловіка свого, ти, як віруюча, припиняй, щоб чоловік твій, якщо він невіруючий, або язичник, спокушений був тобою, не похулив Бога, а ти не виявилася в Бога наслідницею горя: бо горе, говорить Він, тому, заради кого „ім’я Моє хулиться в народах”; якщо ж чоловік твій віруючий, то, як знаючий Писання, не найшовся б змушеним сказати слово, написане в Премудрості: „краще жити на землі порожній, ніж з жоною балакливою і сварливою”.

Тому, жони, показуйте богочестя через соромливість і лагідність і всім зовнішнім, як жінкам, так і чоловікам, щоб залучати і заохочувати їх до віри. І як ми не багато навчили вас напоумленням, сестри, дочки і члени наші, то ви самі, як мудрі, живучи так, щоб не злорічили вас, усіляко намагайтеся дізнаватися наставляння, через які благоугодно могли б ви наблизитися до царства Господа нашого і упокоїтися повік. Амінь.

Чернівецькa єпархія. Офіційний сайт.
Всі права захищені. У разі копіюванні посилання на сайт обов'язкове © 2014-2016